En ny hemsida kan vara ett kraftfullt sätt att stärka sitt varumärke och nå ut till nya kunder. Att veta hur den ska marknadsföras är i allra högsta grad centralt för om arbetet med sidan var värt mödan eller ej. Den nya hemsidan kommer ju inte vara speciellt användbar om ingen vet att den existerar.
En lyckad lansering kan bli ett bra startskott för ditt företags nya digitala liv. Den sätter tonen för vad ditt företag kan åstadkomma online. Det är därför viktigt att nå ut med sitt budksap direkt.
Säkerställ en effektiv sökmotorsoptimering (SEO)
Det är viktigt att tänka på sidans sökoptimering, redan under utvecklingsstadiet. Förmodligen är det viktigaste du kan göra för att marknadsföra din hemsida online. Det finns gott om steg-för-steg guider för nybörjare att läsa på nätet som beskriver hur man, även med en mindre arbetsinsats kan se till att optimera sidan för sökmotorerna. Följ sedan upp resultaten genom att använda en av alla tillgängliga analysverktyg och gör justeringar. Bli dock inte förvånad om resultaten låter vänta på sig, sökmotoroptimering tar tid. Beroende på konkurrens och andra faktorer kan det dröja 4-8 månader eller mer innan resultat syns.
Posta på sociala medier
Oavsett om du haft en hemsida innan eller inte så kanske du har konton på sociala medier. Detta är en klar fördel när du ska lansera din nya hemsida. Att posta före, under och efter lanseringen är ett bra sätt att sprida medvetenhet om din nya webbplats. För att optimera antalet användare du når ut till är det bra att kombinera betalat och organiskt material. Andelen användare som ser gratisinlägg har numera minskat till 5,2%, så överväg att investera en slant i betalt innehåll också.
Glöm inte heller att engagera eventuella anställda på sociala medier. En engagerad community som konsekvent gillar, taggar och delar ditt innehåll kan hjälpa inläggens organiska spridning och ska inte underskattas. Som alltid med sociala medier, addera bra och relevanta bilder till inlägget för att öka spridningen.
Genomför en kampanj via e-mail
Om du har drivit ditt företag en tid är chanserna goda att du har samlat på dig en hög med kontaktuppgifter till dina kunder. Kunders e-mail eller till och med fysiska adresser kan användas för att nå dem du redan gör affärer med.
Ifall du redan sitter på en databas av kontaktuppgifter kan du också använda dig att utskick via e-email innan lanseringen för att skapa en förväntan. Se till att lanseringen innebär något för mottagaren som är engagerande. Ett sätt kan vara att skapa ett lanseringserbjudande, läs mer om detta under nästa punkt.
När en kund får ditt e-mail tittar dom förmodligen på två saker: vem som är avsändare och ämnesraden. Var därför väldigt noga med vad du väljer att skriva i ämnesraden. Se till att det är en slagkraftig fras som omedelbart engagerar.
Skapa ett lanseringserbjudande
För användare som inte redan är engagerade i ditt varumärke är det kanske inte alltför exalterande med en ny hemsida. Men du kan se till att det blir det! Skapa ett attraktivt erbjudande till alla som besöker sidan. Det kan vara en rabatt, ett speciellt innehåll eller give-away till dom första besökarna. Du kan arrangera en tävling för alla som interagerar med nya funktioner eller innehåll på hemsidan. Vad du än väljer för erbjudande, se till att det är kul och engagerande.
Skriv en pressrelease
Du behöver inte driva ett stort bolag för att skriva en relevant pressrelease. En ny hemsida kanske inte får nationell täckning men lokala medier är alltid ute efter mindre nyheter i närområdet. Därtill kan exempelvis branschtidningar vara intresserade. Oavsett så finns det inget att förlora på att göra ett försök.
Texten bör vara relativt kort och koncis, samtidigt som den innehåller relevant information om lanseringen. Se till att den har mer av en "nyhets-prägel" och inte en ren reklamtext. Att inkludera relevant statistik eller några citat från någon på företaget är också bra sätt att göra nyheten enklare att skriva om och mer attraktiv för journalister. Glöm inte heller att skicka med högkvalitativa bilder.
Skicka inte ut pressmeddelandet på eftermiddagen, då är journalister ofta upptagna. Se till att få med kontaktuppgifter och att vara tillgänglig när pressmeddelandet går ut.
Kommentarer