onhdesign
top of page

6 verktyg för SEO från Google


Enligt statistik från 2023 så startar 68% av alla onlineupplevelser med med en sökmotor. Google står för 93% av all traffik från sökningarna. Då mindre än 1% går vidare till andra sidan av sökresultaten så är ditt företags placering på Google vitalt för alla företag. Att använda Googles egna verktyg för att optimera företagets SEO kan därför vara en mycket god idé. Här går vi igenom 6 av de användbara verktygen som alla är gratis.



Google search console


Google search console

Google search console är ett verktyg som låter dig hålla koll på din sidas prestation i termer av visningar och klick. Du kan använda det för att förbättra din visibilitet och sökresultat. Google search console är även väldigt användbart för att se vilka av dina sidor som blir indexerade av Google. Det går att se varför en sida eventuellt inte har indexerats och åtgärda problemet.


En annan viktig information som finns tillgänglig är hur Google bedömer sidornas användbarhet för mobil. Problem kan belysas såsom alltför liten text, otillgängligt material eller objekt med fel storlek.



Google keyword planner


Google keyword planner


Google keyword planner har två huvudsakliga funktioner. Det går dels att använda för att hitta nya sökord, dels för att estimera relevanta data kring sökorden såsom sökvolym, grad av konkurrens och kostnad för betald annonsering.


Även om Googles grundsyfte med tjänsten antagligen är att den ska användas för att hitta för betalda annonser, så finns det inget som hindrar från i andra ärenden. Tjänsten är gratis och kan användas för att hitta sökord




Google trends


Google trends

Sökord är en färskvara. Det ord som fungerade igår behöver inte fungera idag. Med Google Trends kan du se hur volymen för ett visst sökord har förändrats över tid, samt de geografiska platserna där dessa sökningar är mest populära.


Google trends är ett bra verktyg för att, precis som namnet antyder, hålla koll på trender.




Google my business


Google business profile

Google business profile, som tidigare gick under namnet Google my business, är framför allt en viktig del av företagets lokala SEO.


Företagets adress visas på kartan, speciellt vid sökningar efter företag lokalt, som t.ex. Målare Umeå eller liknande. Öppettider och kontaktuppgifter kan tillhandahållas på ett väldigt enkelt sätt. Kunder kan lämna betyg på ditt företag vilket kan vara mycket positivt för att få än fler kunder.


Detta verktyg är med andra en rätt viktigt ifall ditt företag opererar lokalt, och mindre viktigt för verksamheter online.




Google PageSpeed insights


Google page speed

En mycket viktig del av arbetet med SEO är att säkerställa en snabb hemsida. Det finns är mängd verktyg för detta ändamål, men varför inte använda Googles egna som finns tillgängligt gratis?




Google analytics


Google analytics

Google analytics är ett gratis verktyg som följer sidans resultat. Den samlar in data, processar den och genererar en rapport. Verktyget kan användas för att förbättra sidans marknadsföring och arbete med SEO.


Google analytics kan till exempel visa hur användarna interagerar med sidan, som vilka sidor de besöker, hur länge de stannar på sidan och var på sidan dom stänger ner den.




 

Behöver du hjälp med din hemsida? Se våra priser eller kontakta oss idag!

Källor


bottom of page