onhdesign Därför måste hemsidan mobilanpassas
top of page

Därför måste ditt företag mobilanpassa hemsidan



Att finnas tillgänglig i mobiltelefonen blir viktigare för varje år som går. Idag sker hela 58% av Googles sökningar från mobila enheter. Konsumenter använder sina mobiler till allt från enkla sökningar till mer specifika inköp. Traditionella hemsidor, även många av dem som utvecklades för bara några år sedan, är ofta inte utvecklade för denna nya digitala spelplan.


Se till att hålla dig i framkant och skapa ett försprång gentemot dina konkurrenter. Denna text förklarar varför du ska mobilanpassa företagets hemsida 2023.



Mobilanvändare som surfar på en mobilanpassad hemsida.


Är du en av dom som ännu inte är övertygad om vikten av en mobilanpassad hemsida? Här är några intressanta fakta om vilka möjligheter som finns för ditt företag:

  • 74% av användare som besökt en mobilvänlig hemsida uppger att det är mer troligt att de återvänder

  • 67% av dom som tyckte sidan var mobilvänlig säger att det är mer troligt att de köper en produkt


Dessutom kan en dåligt anpassad sida skada ditt företag:

  • 79% av de som inte gillar vad de hittar på hemsidan går tillbaka och söker efter en annan sida

  • 50% av användarna uppger att även om de gillar själva företaget, så kommer de att återvända mer sällan om sidan inte är mobilvänlig


Du kanske tänker att detta är nya fenomen? Nejdå, detta var statistik insamlad redan 2012(!)


Det finns alltså både stora möjligheter och avsevärda risker för ditt företag. Skälen är goda att prioritera din hemsidas mobilversion högt. Låt oss nu gå igenom vad en väl anpassad mobilsida kan innebära för ditt företag.



Designen förbättrar användarupplevelsen


En design anpassad för mobil är intuitiv och innehåll presenteras på ett optimerat sätt. Att justera sidan skapar en bättre användarupplevelse genom att göra det enklare att hitta på sidan.


En bra mobilsida innehåller ofta:

  • Mer mobilvänlig navigering

  • Touchfunktioner

  • Större och mer lättläst text

  • Större knappar

  • Snabbare laddningshastighet

  • Responsiv design


En responsiv webbdesign innebär att layouten förändras beroende på vilken skärmstorlek som används. Detta betyder inte att innehållet bara kan krympas ner för att passa på en mindre skärm, utan att utformningen måste anpassas för att bibehålla eller till och med förbättra användarupplevelsen.


Sidan behöver inte bara vara responsiv, utan ofta också anpassa element specifikt för mobilversionen. Till exempel kan dragspel eller flikar adderas för att presentera data på ett bättre sätt. Det kan vara lockande att helt enkelt radera text eller annan information för att skapa utrymme på mobilskärmen, men var försiktig med det. Google själva skriver att det är viktigt att innehållet är lika, eftersom "nästan all indexering kommer från mobilsidan".


Glöm därför inte att testa hemsidans användarupplevelse noga på flera mobila enheter innan du går live, både för olika skärmstorlekar och operativsystem.



Mobilsidan förbättrar hemsidans ranking hos sökmotorerna


Sedan ganska många år nu anammar Google något som kallas "mobile-first indexing". Det innebär kortfattat att de noga mäter hur god sidans användarvänlighet är på mobil. Deras algoritmer premierar mobilvänliga sidor, så för att uppnå ett högt SEO-betyg kan det vara avgörande att mobilversionen är anpassad och optimerad.


En väldigt viktig del av att optimera sidan för SEO är att säkerställa en snabb laddningstid. Detta kan till exempel göras genom att:


  • Använda rätt filformat för bilder: Det finns många filformat att välja mellan och det kan vara svårt att veta vad som är optimalt. En tumregel kan vara att välja JPEG för vanliga bilder utan transparent bakgrund och PNG för bilder med transparent bakgrund. Ett mycket bra alternativ till båda dessa kan dock vara Google-utvecklade formatet WebP. Det tar väldigt liten plats och stödjer både bilder med och utan transparent bakgrund.

  • Komprimera och ändra bilders storlek: Att optimera bilder genom att komprimera och byta storlek gör att de tar mindre plats och därmed laddar snabbare. Detta kan vara ett effektivt sätt att förbättra sidans laddningstid.

  • Använda laddningstekniker: När bilderna är optimerade kan du också se till att de laddas vid rätt tillfällen. När en användare landar på sidan vill du visa rätt information i den första bildrutan som visar sig, det som kallas "above the fold". Med en teknik kallad "lazy loading" kan du se till att bilderna laddas med olika prioritet. Det innebär att de bilder som visas först också laddas först, medan bilder som inte syns direkt på skärmen laddas senare.


Om du undrar vad Google tycker om din webbplats så kan du utvärdera mobilsidas användarvänlighet genom ett enkelt test.



Färre användare lämnar och fler återvänder


En effektiv SEO är visserligen ett bra sätt för användare att upptäcka din hemsida. Men det gäller också att få dom att stanna. Andelen som lämnar hemsidan brukar kallas för sidans "bounce rate" och kan definieras på lite olika sätt. Det är ett viktigt mål för hemsidan att hålla denna siffra så låg som möjligt.


Att mobilanpassa webbplatsens sidor är ett mycket effektivt sätt att minska sin bounce rate. Sidan blir anpassad efter skärmstorleken och mer lättnavigerad. Det ökar chansen för att användarna ska stanna. På en sida som inte är rätt anpassad behöver besökaren scrolla mycket bland innehållet, zooma för att se text och söka mycket för att hitta länkar. Detta riskerar att irritera besökare och få dom att surfa vidare istället.


Användare som får en dålig upplevelse på mobilsidan kommer sannolikt inte att återvända. Men å andra sidan kommer fler att föredra din sida framför konkurrentens ifall du lyckas med anpassningen. Som redan nämnt så återvänder alltså 74% av de som upplever sidan vara mobilvänlig.



Försäljning via mobilsidan ökar


Mobilen är lättillgänglig. Och det återspeglas i kundernas konsumtionsmönster. De handlar helt enkelt mycket med telefonen. På en bra mobilsida hålls laddningstiden nere och det går snabbt att navigera till en produkt. Men mobilanvändaren ställer också krav. Om sidan är svårnavigerad eller laddar långsamt kan de på några sekunder klicka sig vidare till en av konkurrenterna.


För dig som säljer produkter via sidan behöver shoppingupplevelsen optimeras genom att till exempel begränsa antalet klick som krävs för att handla. Sidans så kallade "call to action" behöver anpassas efter mobilversionen.


Man ska komma ihåg att konverteringsgraden (andel besökare som genomför köp) dock fortfarande är högre på desktop än mobil. Man kan tolka detta som att kunder tenderar att använda mobilen för att söka efter information om produkten och desktop för att genomföra köpet. Men det kan också bero på att så få mobilsidor är optimalt anpassade och därför ger en sämre shoppingupplevelse. Oavsett vilket väntas 42,9% e-handelns köp att ske från mobilen 2024, och den siffran lär knappast minska.

.

Möjligheten att dela innehåll förbättras


Användare hittar ofta nytt innehåll online på två sätt: via sökningar eller delningar. Därför vill du (utöver SEO) att innehållet ska vara så enkelt att dela som möjligt. En väl utformad mobilsida gör att användaren enkelt kan dela en intressant artikel, ett blogginlägg eller ett bra erbjudande. Med endast ett par knapptryck kan innehållet vidarebefordras till en eller flera vänner.



Mobilsidan underlättar kontakt


Det kan knappast finnas något enklare sätt att få kontakt med ett företag än att klicka fram kontaktuppgifterna och lyfta luren. En mobilanpassad sida håller därför kontaktinformationen lättillgänglig och klickbar. 60% av mobilanvändarna har använt sina sökresultat för att kontakta ett företag direkt.


En desktopsida kan visserligen innehålla synliga och lättillgängliga kontaktuppgifter. Men kontaktvägarna som besökaren kan använda utan att behöva byta till en annan enhet (oftast just mobilen) begränsas i regel till att fylla i ett kontaktformulär eller skicka ett email. Och att just behöva byta enhet gör ofta att kontaktförsöket skjuts upp och aldrig blir av.



Sidan skapar trovärdighet


En dåligt anpassad sida kan få företaget att framstå som oprofessionellt och icke trovärdigt. Vi har redan varit inne på att andelen mobilanvändare redan är hög och sannolikt kommer att öka ytterligare. Detta innebär att mobilversionen i hög grad kommer att påverka hela företagets trovärdighet. Att bortse från detta kan straffa sig och påverka ryktet.


Å andra sidan, en responsiv och väldesignad mobilsida gör ett gott intryck på dina potentiella kunder och innebära att de gärna återvänder. Sidan kan dessutom signalera andra attribut som innovationsförmåga och tillväxt. Ifall du lyckas så finns goda förutsättningar att slå konkurrenterna på fingrarna och vinna marknadsandelar.


 

Som du märker finns det gott om argument till varför en investering i en mobilanpassad hemsida är lönsam, både på kort och lång sikt. Det är tydligt att en mobil design är framtiden, och ju snabbare man inser det desto mer troligt blir man en vinnare över tid. Se till att inte bli ifrånsprungen av konkurrenter, var proaktiv och börja planera utvecklingen av en optimalt mobilanpassad hemsida redan idag.


Behöver du hjälp med din hemsida? Se våra priser eller kontakta oss idag!








bottom of page