onhdesign
top of page

Google business profile: Ultimat guide


Då användare i allt högre grad söker efter företag i närområdet så ökar betydelsen av en verksamhets synlighet lokalt. Traditionell SEO behöver därför kompletteras med en platsanpassad lokal SEO. Ett mycket bra (+ enkelt) sätt att förbättra din lokala SEO och ranka högre i sökresultaten är att registrera och optimera företagets Google business profile. Här går vi igenom vad du behöver känna till om tjänsten samt hur du använder den på bästa sätt.





Vad är Google business profile?


Google business profile eller tidigare Google my business är ett verktyg som ger företag inflytande över hur deras information presenteras online på Google search. Att regelbundet underhålla sin profil kan skapa förtroende, generera ökad traffik och öka försäljningen.


Du har säkert redan sett en business profile på Google. Om inte, så här kan t.ex. våran profil ut när den visas:



I detta exempel visas den längst upp till höger på Google. Här får vi alltså en otroligt bra position på sidan. Vi kan dessutom i mycket hög grad själva påverka vilken information som visas.



Är Google business profile gratis?


Att skapa och hantera en Google business profile är gratis. Rätt använd kan den bli en viktig kanal ut till kunderna som är helt kostnadsfri.



Vilka fördelar finns med Google business profile?


Det finns tre huvudsakliga fördelar med att hantera sin Google business profile på rätt sätt:

  1. Ökad synlighet på Google

  2. Ökat förtroende från kunder genom recensioner

  3. Tydlig information om företaget


Ökad synlighet på Google


Rätt använd kan profilen öka din synlighet på Google, i synnerhet när det gäller lokala sökningar. På senare år har sökningar som inkluderar "where to buy" och "near me" ökat`0med över 200%, så att finnas på Google business profile kan verkligen ge resultat.


Detta gäller speciellt synlighet i sökningar genomförda från mobila enheter. När det gäller dessa tenderar Google att i högre utsträckning än annars använda enhetens geografiska position för att generera resultat. Användare som gör sökningar från mobiltelefoner är oftare ute efter ett alternativ i närområdet.



Ökat förtroende från kunder genom recensioner


Att synligt presentera kundrecensioner kan vara både extremt positivt och väldigt negativt beroende på utfall. Alla företag skulle nog helst vilja kontrollera ifall recensioner och kundbetyg publicerades eller ej. Men så är inte riktigt fallet, allt publiceras oavsett utfall. Företaget kan dock agera proaktivt och öka chanserna för ett högre resultat. Genom att aktivt jobba med att få fler recensioner från nöjda kunder går det att i hög grad påverka betyget positivt. Be om recensioner muntligen och skicka direktlänkar till formuläret för att få in fler.


Glöm inte att det är viktigt att svara på samtliga recensioner, det bidrar ytterligare till att skapa förtroende.



Tydlig information om företaget


Genom att använda Google business profile tillhandahålls viktig information om företaget på ett tydligt sätt. Det underlättar för användare att antingen direkt hitta vad de behöver eller enkelt klicka sig vidare till hemsidan för mer information.


Att till exempel visa öppettider och kontaktinformation är utmärkta sätt att underlätta för användaren att interagera med företaget och ta nästa steg mot att bli kund.



Steg-för-steg: Så använder du Google business profile



Steg 1: Registrera företaget


Börja med att registrera en ny företagsprofil. Det kan finnas en generad profil sedan innan, i så fall väljer du begära åtkomst till den istället.




Steg 2: Lägg till information


Redan i registreringsprocessen kan du börja lägga till relevant information när Google ställer ett antal frågor om företaget. Det går t.ex. att uppge företagets kartposition, kontaktinformation och öppettider.


Notera att det även går att lägga till företagets produkter med bilder, information och pris. De kan då visas direkt i profilen. Om ditt förtag tillhandahåller tjänster så går de också att visa inom ett specifikt serviceområde. Detta är ett utmärkt sätt att presentera kunden ett erbjudande direkt vid sökresultatet.


En mycket viktig del av informationen gäller val av kategori, speciellt den som benämns primär kategori. Google har listat ca. 4000 olika kategorier att välja bland. Du får bara välja en primär kategori, men upp till 10 sekundära. Primära kategorin väger klart tyngst i Googles algoritm och är absolut viktigast, så se till att tänka efter noga innan du väljer. Om du känner dig osäker så går det alltid snegla på vad konkurrenterna använder.


Det går också att ange en eller flera sekundära kategorier, men vårt råd är att göra detta endast om det tillför något och förbättrar beskrivningen. Google rekommenderar att använda så få kategorier som möjligt för att beskriva den övergripande kärnverksamheten.


Använd foton i beskrivningen. Tänk dig att du t.ex. söker efter en restaurang i närheten, då är det förmodligen intressant att se hur maten set ut på en tallrik. Visuell information spelar stor roll när vi utvärderar ett resultat. Det är bland annat därför det är viktigt att lägga till bilder i profilen. Företag som gör detta får 35% mer klick till hemsidan och 42% fler förfrågningar om vägbeskrivningar via Google maps.

Google tipsar uttryckligen om att använda bilder som är specifika för verksamhetens kategori. Detta kan t.ex. vara:


  • Bilder på exteriör

  • Bilder på interiör

  • Produktbilder

  • Tjänster beskrivna med bilder

  • Mat & dryck-bilder

  • Bilder på gemensamhetsutrymmen

  • Bilder på rum

  • Bilder på företagets team



Steg 3: Samla recensioner


Bra recensioner är guld värt för att stärka företagets kredibilitet och uppfattas som trovärdigt i kundernas ögon. Det som inom marknadsföringen kallas för social proof eller socialt inflytande har en mycket stor inverkan på kunders köpbeteende. Fenomenet innebär kortfattat att människor tenderar att fatta beslut baserat på vad andra gör. Fler recensioner med höga betyg kan alltså bli avgörande när det gäller kundens beslut om vilket företag som ska leverera en vara eller tjänst.




Steg 4: Utvärdera, uppdatera och underhåll


Via företagets profil går det att exempelvis följa upp vilka söktermer som användes vid visningar, hur många som efterfrågade vägbeskrivningar och antalet meddelanden, samtal, bokningar osv. Det finns en mängd intressanta datapunkter som går att använda för att anpassa och optimera profilen ytterligare.


Kontrollera regelbundet att all information är aktuell och uppdatera den vid behov. Om uppgifterna inte stämmer så riskerar det att leda till missnöjda kunder och till och med att profilen avlistas. Många tänker inte heller på att användare kan föreslå förändringar av informationen och att Google kan göra ändringar på egen hand. Det är också viktigt att hålla koll på hur tjänsten utvecklas då fler funktioner läggs till.


 

Att registerna, kontrollera och uppdatera informationen på Google business profile är en central del av ett företags lokala SEO. Speciellt för småföretagare som vänder sig till kunder lokalt innebär verktyget en fantastiskt möjlighet att helt kostnadsfritt och med relativt liten arbetsinsats förbättra sin synlighet i närområdet. Se därför till att börja arbetet redan idag genom att registrera och optimera företagets profil.


 

Behöver du hjälp med din hemsida? Se våra priser eller kontakta oss idag!

Källförteckning


Comments


bottom of page