onhdesign
top of page

Topp 10 gratis verktyg för bättre SEO



Det finns mängder av verktyg att använda för bättre SEO. Dessa kan underlätta arbetet med sökmotorsoptimering avsevärt genom att exempelvis analysera länkar, hitta nya sökord och mäta en sidas hastighet. Tyvärr är många av dessa verktyg rätt dyra för dom med en mindre webbplats.


Som tur är finns det alternativ. Det gäller bara att hitta dom. Vi går här igenom de bästa verktygen för SEO som finns tillgängliga gratis.




Varför behövs verktyg för SEO?


Att använda sig av ett effektivt verktyg för SEO kan både underlätta arbetet med sökmotorsoptimering och förbättra resultaten. Detta då data nödvändig för att utvärdera en hemsidas förbättringspotential i termer av SEO tillgängliggörs. Verktygen kan bland att ta fram information om:

  • Sökord

  • Externa länkar

  • Interna länkar

  • Trafikvolym

  • Domäners och sidors auktoritet

  • Laddningstid

  • Övrig on-page SEO

  • Övrig off-page SEO




Bing webmaster tools


Logo Bing webmaster tools

I matchen mellan sökmotorerna Bing vs. Google, så finns det en dominant vinnare. Google erbjuder flera populära verktyg som gratis kan användas för SEO, men även Bing webmaster tools tillhandahåller några användbara funktioner. Det går tex. att söka externa länkar och hitta nya sökord. En annan användbar tjänst är deras webbplatsscanning. Den söker igenom hela din webbplats och belyser specifika fel som riskerar att göra jobbet med att indexera hemsidan svårare för Bings robot.


För Wordpress finns det även en smart plugg-in som att automatiskt sickar in nya URL till Bing från din webbplats i takt med att fler sidor skapas.




Screaming frog SEO spider


Logo Screaming frog SEO spider

Screaming frog SEO spider är ett nedladdningsbart program som sammanställer både problem och möjligheter med hemsidans SEO. Det är en mer grundlig kontroll än många andra alternativ, som ger genererar fler förbättringsförslag på detaljnivå. Det kan handla om allt från större fel som bilders storlek till mindre fel som att en specifik titeltext inte är rätt antal pixlar bred. Vill man vara noga så är alltså Screaming frogs verktyg ett mycket bra alternativ.


Gratisversionen innehåller ett (ganska stort) grundutbud och låter dig söka igenom upp till 500 URL per gång. Med betalversionen kommer en mängd mer avancerade funktioner som validering av strukturerad data, genomsökning av källkod och Java script-rendering. Dessutom möjliggörs integration med andra externa verktyg som Google analytics, page speed insights, Search console etc.




Ahrefs


Logo Ahrefs

Hos Ahrefs går det att hitta en lång rad tjänster för SEO. Vissa av dom användbara verktyg som finns tillgängliga är gratis. Några av dessa är:

  • Backlink checker: Här kan du söka efter såväl dina egna som konkurrenters externa länkar (backlinks). Du får också reda på Ahrefs uppskattade domain ranking (DR) av hemsidan som ger en indikation på dess auktoritet i förhållande till andra sidor.

  • Keyword rank checker: Genererar en uppskattning av din eller konkurrenters ranking för vissa sökord. Detta kan göras manuellt, vilket genererar de mest grundläggande uppgifterna gratis. Det finns också flera verktyg för att få automatiserade och mycket mer avancerade resultat, men då behöver du betala.

  • Broken link checker: Är ett gratis verktyg för att hitta trasiga länkar på en specifik webbplats.




Ubersuggest


Logo Ubersuggest

Ubersuggest är ett av många verktyg för att identifiera nya sökord. Det går att se vilka av en URL:s sökord som estimeras prestera bäst och hur högt de rankas. Tjänsten genererar dessutom värdefull information som mängden organisk traffik, antalet externa länkar och domain authority (DA).


I gratispaket begränsas antalet sökningar till 3 stycken per dag, sen är betalning som gäller.




Answer the public


Logo Answer the public

Answer the public är ett smart verktyg för att generera nya sökord. Genom att använda data (autocomplete-data) från sökmotorer genereras en sammanställning av de mest ställda frågorna kring en sökord. Resultaten presenteras grafiskt i form ett antal cirklar där sökordet tillsammans med andra ord bildar olika fraser:

  1. Frågor: - Sökordet tillsammans med ord som t.ex. vad, hur, vilken.

  2. Prepositioner - Sökordet tillsammans med ord som t.ex. är, nära, med.

  3. Jämförelser - Sökordet tillsammans med ord som t.ex. kontra, som, vs.

  4. Alfabetiskt - Sökordet i en lista tillsammans med andra ord, sorterade i bokstavsordning.

  5. Relaterade - Andra fraser relaterade till sökordet.


Answer the public finns tillgängligt gratis, men då går det endast att göra 3 sökningar per dag. Vill du söka mer så är det betalversionen som gäller. Utöver att som vanligt prenumerera per månad eller år så finns det lite mer udda alternativet att mot en engångskostnad få tjänsten på livstid. Detta gäller endast för individuella användare, men för 99 USD är tjänsten din för alltid.




Merkle


Logo Merkle

Att använda sig av strukturerad data på hemsidan är ett bra sätt att underlätta sökmotorernas arbete och förbättra sidans ranking. Merkle underlättar implementering av strukturerad data med verktyget Schema markup generator. Det fungerar väldigt enkelt. Användaren fyller i ett antal fält med den information som ska struktureras, därefter genererar verktyget en bit kod som sedan infogas på hemsidan. Den strukturerade datan levereras i formatet JSON-LD, vilket är det format som rekommenderas av Google.




SEO Minion


Logo SEO Minion

SEO minion är ett smart liten plug-in som installeras i din webbläsare (Chrome eller Firefox). Den kan sedan löpande göra on-page-analyser av SEO på de sidor du navigerar till. Med ett par knapptryckningar kan du enkelt inspektera en sida och t.ex. se olika typer av rubriker, OG-taggar och metabeskrivningar. Ingen avancerat verktyg, men väldigt lättillgängligt och smidigt att använda.




GTmetrix


Logo GTmetrix

En snabb hemsida i termer av laddningstid är en viktig del av företagets sökmotorsoptimering. Detta är viktigt för såväl användarupplevelsen som SEO-rankingen. GTmetrix är ett av de mest använda verktygen för att mäta hemsidors hasighet. Tjänsten är väldigt enkel, man skriver in den URL som ska utvärdera och trycker på en knapp. Sidan tilldelas därefter ett samlat betyg och data levereras indelade i en rad kategorier liknande de Google använder sig av.




SEMrush




Hos Semrush finns ett rätt heltäckande utbud med olika verktyg för allt ifrån sökord till länkanalys och teknisk SEO. Till sin hjälp har Semrush en enorm databas med b.la. över 24 miljarder sökord och 25 triljoner länkar. För den som är beredd att betala finns här verktyg för det mesta. Gratisversionen är dock rätt begränsad och tillåter användaren att bl.a. endast skicka 10 förfrågningar per dag.


.


Majestic


Logo Majestic

Majestic är ett av de vanligare verktygen för att uppskatta en webbplats auktoritet. En fördel med Majestics tjänst är att mängden länkar med låg kvalité redovisas och exkluderas från slutresultatet. Det gör att mer fokus kan läggas på de länkar som är mest väsentliga. Men det finns också ett par tydliga nackdelar. Det går t.ex. endast att göra ett fåtal sökningar per dag via gratisversionen. Dessutom är de allra flesta verktygen låsta ifall du inte prenumererar. Majestic kan dock av ovan nämnda anledning med fördel användas för komplettera andra liknande tjänster.


Behöver du hjälp med din hemsida? Se våra priser eller kontakta oss idag!

bottom of page