onhdesign Sökmotorsoptimering (SEO): 7 enkla grunder för nybörjare
top of page

Sökmotorsoptimering (SEO): 7 enkla grunder för nybörjare



Vill du lära dig grunderna för sökordsoptimering och få några konkreta tips på hur du kan komma igång med att optimera din hemsida? Har du just börjat intressera dig för SEO och vill lära dig några enkla grunder? Då är denna text något för dig.


För att lyckas med sökmotorsoptimering (SEO) behöver du inte kunna skriva kod som på bilden.

Du har säkert hört begreppet SEO eller sökordsoptimering tidigare. Men hur fungerar det i pratiken? Låt oss gå igenom det steg-för-steg.


En effektiv SEO gör att din hemsida kommer högre upp i sökresultaten, och att du kan nå en större publik och fler potentiella kunder. Det är något som är enkelt att komma igång med, några enkla åtgärder förbättrar snabbt sidans SEO. Resultaten tar dock ofta tid, upp till många månader. Det är därför viktigt att komma gång så snart som möjligt. Här är en enkel guide på vad du kan börja med.



Steg 1: Hitta dom rätta sökorden


Det finns gott om avancerade verktyg för att leta reda på det perfekta sökordet, men som nybörjare kan det vara bra att börja tänka enkelt och logiskt. Vilka sökord tror du att dina kunder använder sig av när de letar efter din produkt? Vad skulle du själv söka efter?


Börja med att lista de ord du kommer på. Välj sedan att fokusera ett ord och dedikera det till en specifik sida. Undvik att försöka använda dig av för många sökord på samma sida. Välj ett ord samt sökord som det semantiskt relaterat till.



Steg 2: Registrera sökord i sidtiteln


När du har valt ett sökord är det dags att börja använda det. I ett första steg placeras sökordet i sidtiteln.


Sidtiteln är vad visas som den klickbara länken i sökmotorernas sökresultat. Detta är en av de viktigaste sakerna som används av sökmotorerna för att leverera relevanta resultat.


Vilka sidtitlar fungerar bra med sökmotorerna?

  • Korta, beskrivande och säljande titlar.

  • Sidtitlar som beskriver sidans innehåll på ett riktigt sätt.

  • Hemsidor där varje sida och undersida har unika titlar

  • Titlar som innehåller förväntade sökord.

  • Sidtitlar skrivna som en slagkraftig kort mening



Steg 3: Placera sökord i sidans metabeskrivning


Metabeskrivningar är text som beskriver en sidans innehåll. Den visas dock inte på själva sidan, utan endast i sidans kod och i sökmotorns sökresultat. På Google visas den som den längre texten under rubriken (sidtiteln). Metabeskrivningar är korta innehållsbeskrivare som hjälper till att berätta för sökmotorer vad en webbsida handlar om. Lägg därför till en beskrivning för varje sida.


Vad innehåller en bra metabeskrivning?

  • Ditt viktigaste sökord

  • En unik beskrivning som förklarar vad sidan innehåller

  • En lösning, en fördel eller ett erbjudnade

  • En beskrivning som är runt 155 tecken lång

  • Inget ensidigt staplande av olika sökord



Steg 4: Placera sökord i din H1-text


Precis som en vanlig artikel ska en sida på nätet ha en huvudrubrik. En H1-text är vanligtvis en sidans titel eller en större fet text på toppen av din sida. Sökmotorer kan notera detta, och därför vägs det in i sökresultatet. Se därför till att ditt sökord finns där.



Steg 5: Använd sökord i sidans innehåll


Att använda sökordet i den löpande texten signalerar för sökmotorerna vad texten handlar om och kan därför generera sökresultat. Applicera detta förfarande på alla sidans olika delar. Överanvänd dock inte ordet, texten ska fortfarande vara läsbar. Se också till att ordet används i texten naturligt, Google har blivit bättre och bättre på att identifiera staplande av sökord. Försök att fokusera på innehållet istället för hur många gånger du kan få in sökordet i texten.


Glöm inte heller att använda dig av sökord när du optimerar sidans bilder.



Steg 6: Skaffa länkar till din sida


När du optimerat användningen av sökord på sidan är det dags att vänta blicken utåt. Det är dags att ordna kvalitativa externa länkar som pekar till din sida. Detta är viktigt av två orsaker:

  1. Det driver trafik till din sida då besökare följer länken

  2. Det ger förbättrar sidans ranking hos sökmotorer

Detta är en av de viktigaste delarna av din SEO. Antalet och kvaliteten av länkar som pekar till din sida är väger tungt i sökmotorernas utvärdering. Om andra länkar till din sida betyder det att den erbjuder pålitlig information inom ett visst ämne, vilket Google gillar.


Men inte bara de externa länkarna spelar roll utan även de interna. Dessa glöms ofta bort trots att de är viktiga både för användarupplevelsen och sökmotorernas indexering. Se därför till att skapa en välgenomtänkt struktur med effektiva interna länkar.



Steg 7: Följ upp dina resultat


Tills sist är det dags att följa upp och utvärdera resultaten av den SEO du genomfört. Det tar lite tid, ge sökmotorerna några veckor till några månader innan resultaten börjar visa sig.


Det finns en uppsjö av verktyg för detta ändamål, men en bra start kan vara att använda Google search console som finns tillgänglig gratis.


Behöver du hjälp med din hemsida? Se våra priser eller kontakta oss idag!

bottom of page