Har du börjat undersöka hur du kan förbättra din hemsidas sökmotorsoptimering (SEO) och stött på begreppet strukturerad data? Vill du veta mer om hur det fungerar? Här får du reda på vad det är och de viktigaste grunderna.
Vad är strukturerad data?
Strukturerad data en en bit kod som används för att underlätta sökmotorernas arbete med att tolka och förstå innehåll på sidan. Koden är inte synlig för användarna, men kan användas av sökmotorerna för att klassificera informationen.
Att använda sig av strukturerad data kan därför vara ett effektivt sätt att öka din exponering hos sökmotorerna och generera mer traffik till din sida.
Fördelar med strukturerad data
Generellt kan användning av strukturerad data innebära 3 fördelar för sökresultaten:
1. Sidan kvalificerar sig för SERP features
SERP står för "Search engine result page" och är den resultatsida som en sökning genererar. En SERP kan bestå av exempelvis betalda annonser och organiska resultat, men också av SERP features.
Strukturerad data är ett sätt att kvalificera sig för SERP features. Detta kan innebära att resultaten t.ex. visas på följande vis:
Recept:
Andra har också frågat:
Frågor och svar:
Steg för steg-guide:
Detta var bara några exempel. Här kan du hitta fler sätt innehållet kan presenteras på hos Google.
Att exponeras på detta vis gör innehållet mer attraktivt och kan öka sidans click-through rate och traffik. Det är dock viktigt att poängtera att även om sidan kvalificerar sig för SERP features, så innebär det ingen garanti för att den kommer väljas ut.
2. Mer relevant ranking
Somliga tror att strukturerad data är ett sätt att direkt förbättra sin ranking. Detta stämmer dock inte riktigt. Att använda strukturerad data hjälper sökmotorer att förstå vad innehållet handlar om och bidrar därför till mer relevanta resultat. Det kan förbättra sidans click-through rate (CTR), vilket indirekt kan leda till bättre ranking. Men implementering av strukturerad data har ingen direkt påverkan på rankingen.
3. Röstsökningar
Assistenter såsom Google home kan svara på frågor genom att använda sig av strukturerad data.
Hur implementerar jag strukturerad data?
För att addera strukturerad data används i huvudsak tre format:
Microdata
RFDa
JSON-LD
Det rekommenderade formatet av Google är JSON-LD.
Det finns en rad olika sätt att implementera strukturerad data. De vanligaste är:
Plugin: För dig som använder Wordpress eller någon annan CMS finns det plugins för att underlätta användningen av strukturerad data.
Manuellt: Lägg in koden manuellt i något av formaten ovan. Detta kräver dock en del förkunskap.
Google structured data markup helper: Googles egna verktyg för att underlätta implementeringen.
Testa din strukturerade data
Efter implementering är det viktigt att testa datan och säkerställa att den är giltig. Detta kan enkelt göras via Rich results test tool. Om du genererat din strukturerade data dynamiskt kan du komma att behöva klistra in koden istället för hemsidans adress, verktyget visar ibland annars att datan är ogiltig även om så inte är fallet.