Landningssidor kan vara ett kraftfullt sätt att öka hemsidans konverteringsgrad och företagets försäljning. Men vad är egentligen en landningssida och hur kan den utformas för bästa möjliga resultat? Låt oss förklara!
Vad är en landningssida?
Ordet "landning" syftar till den plats där besökaren landar efter att denne klickat på en Facebook-post, en Google-annons eller någon annan länk till sidan. En landningssida har ett tydligt syfte, nämligen att få besökaren att utföra en specifik handling. Det kan exempelvis vara att skriva upp sig på en maillista, fylla i ett formulär eller att köpa en vara ur onlinebutiken. Hela landningssidans design och utformning utgår från detta syfte.
En vanlig hemsida kan utvecklas för flera syften, mål och call to actions (CTAs). Det kan vara ett mål att kunden ska fylla i ett formulär, ett andra mål att utbilda om produkter och ett tredje mål att bygga ett förtroende. Till skillnad från en vanlig webbplats med flera sidor så är det endast en sida som gäller. En enskild sida med ett specifikt och noga utvalt mål.
Vad ska en landningssida innehålla?
Vad innehållet på en landningssida utgörs av kan variera mycket beroende på vilken typ av sida det är. Vissa finns dock nästan alltid med:
Unique selling point (USP)
Det är viktigt att fånga besökares intresse genom att presentera en tydlig fördel som gör att ditt erbjudande är mer attraktivt än konkurrenternas. Din USP förklarar varför besökaren ska prenumerera/registrera sig/köpa hos dig och inte någon annan.
Landningssidan kommunicerar sedan sin USP genom:
Huvudtiteln: Denna är det första besökaren kommer att läsa och det är därför ytterst viktigt att den är väl genomtänkt. Titeln ska tydligt beskriva vad besökaren kan få ut av din produkt eller tjänst. Den ska vara slagkraftig och relatera direkt till din USP.
Underrubrik: Med underrubriken går det att tillhandahålla lite extra information, men se till att ändå hålla det kort och koncist. Det kan antingen vara en förlängning av huvudtiteln eller en presentation ett nytt värde som relaterar till huvudtiteln.
Ibland kan det också adderas:
Ett förstärkande statement: Besökaren kan behöva bli påmind om din USP någon gång i mitten av sidan.
Ett avslutande statement: Runda av med att backa upp din USP och ge besökaren en sista chans att acceptera erbjudandet. Det kan ibland vara av brådskande karaktär för att öka chanserna till konvertering.
Hero image
Bilder kan ju säga mer en ord. En landningssida innehåller därför ofta något som kallas för en "hero image". Det är ofta en stor, häftig bild i toppen av hemsidan. Den ska påkalla besökarens uppmärksamhet och förstärka budskapet.
Call to action (CTA)
En CTA är en uppmaning som säger åt användaren att vidta en viss åtgärd, som "kom igång" i exemplet nedan. Det är din CTA som ska konvertera. Ofta finns det en CTA på toppen av sidan, men för att göra det enkelt för kunden och öka konverteringsgraden kan det också adderas fler, varav en ofta längst ner på sidan.
Social proof
Människor följer människor. Att presentera någon typ av social proof, t.ex. rekommendationer från kunder kan därför vara ett mycket effektivt sätt att övertyga besökaren.
Social proof kan exempelvis vara:
Citat från nöjda kunder
Videointervjuer eller vittnesmål
Bilder på kunders eller samarbetspartners logotyper
Kundbetyg från t.ex. Google reviews eller Trustpilot
Funktioner och fördelar
Om användaren scrollar ner på sidan så behöver de antagligen mer information för att övertygas. Därför presenteras där ofta erbjudandets speciella funktioner, och tillsammans med dom även vilka fördelar funktionerna innebär. Vilken typ av funktioner och fördelar det är kan variera mycket beroende på erbjudande och CTA.
10 tips för en effektiv landningssida
Definiera ett tydligt mål: Detta är kanske det viktigaste. Såväl ditt företag som din hemsida har säkert många mål, men se till att landningssidan har ett tydligt mål och att allt innehåll anpassas för att uppfylla det.
Säkerställ en optimal CTA: Din call to action ska vara kort, tydlig och direkt anknyta till landningssidans mål. Se till att den sticker ut och syns tydligt. Använd en kontrasterande färg.
Designa med en klar riktning: Landningssidan ska på ett naturligt sätt guida besökaren genom innehållet. Se till att uppmärksamheten dras neråt på sidan och får användaren att fortsätta utforska. Använd dig av F eller C-mönster för att lägga upp innehållet.
Optimera det första innehållet: Det som besökaren ser direkt i blickfånget när denne anländer på sidan brukar kallas för "above the fold". Se till att det viktigaste du vill förmedla finns med där, utan att utrymmet blir för trångt.
Använd kraftfulla bilder: Bilder är viktigt oavsett hemsida, men kanske speciellt för att fånga publikens uppmärksamhet på en landningssida. Välj därför noga ut bilder med hög kvalité som inspirerar och engagerar.
Om möjligt, använd dig av social proof: Visa för besökaren att andra uppskattar ditt erbjudande, det kan få dom att ta det sista steget och acceptera.
Optimera sidan för SEO: Förutom att sprida sidan via sociala medier, blogginlägg och email-kampanjer är det väldigt viktigt att sidan är SEO-optimerad med allt vad det innebär. Oavsett om du använder betald marknadsföring eller organiska sökresultat så behöver du identifiera viktiga nyckelord på sidan. Läs vår guide för mer tips om SEO.
Gör sidan mobilvänlig: Hemsidor måste idag alltid vara mobilanpassade och det gäller såklart också landningssidan. Då 58% av sökningarna via Google sker från mobilen så har du inte råd att exkludera mobilanvändarna.
Lämna utrymme: Även om bilder och nyckelinformation är viktigt att få med så var noga med att innehållet inte blir för trångt packat. Lämna utrymme kring de olika elementen för att göra sidan mer lättsmält.
A/B testa landningssidan: Är du osäker på vilka element som bör finnas med eller på hur dom ska utformas så är A/B-tester en bra metod. Det går helt enkelt ut på att du gör olika versioner av sidan och mäter resultaten. Därefter vet du vilka val som ger bäst resultat.
Comments