onhdesign
top of page

4 tips för optimal design av din hemsida



När det gäller designen av en hemsida finns det ett oändligt antal alternativ för hur den kan utformas. Den kan vara minimalistisk, lekfull, klassisk eller modern. Men oavsett vilken stil du väljer så finns det en rad principer som alltid är applicerbara för att optimera sidans design och prestanda.


Bra webbdesign är användarvänlig och funktionell, samtidigt som den är enkel för användaren att konsumera. Här har vi listat 4 enkla designtips som hjälper dig att lyckas med utformningen av din hemsida.


En hemsida på en dator och en mobil som använder enkla principer för design och struktur av sidan.

Använd relevanta och högkvalitativa bilder


Det första besökaren konsumerar är ofta det visuella. Det är därför viktigt att bilderna är av hög kvalitet och signalerar professionalism och trovärdighet. Bilder och andra visuella objekt går att använda på många sätt. Dom går att använda för att demonstrera produkter och tjänster. Bilder kan appliceras för estetiska syften. Dom kan också användas för att göra sidan mer personlig genom att presentera de riktiga personerna bakom ditt företag. Att använda rätt bilder på din hemsida kan skapa förtroende och få besökarna att bli intresserade av ditt budskap. Har du inte tillräckligt bra bilder så går de att köpa stock-bilder från exempelvis Shutterstock eller få dom gratis från Pixabay.


En kategori som kanske är lite bortglömd är infografik. En relevant och snygg graf eller illustration kan vara ett bra sätt att addera värde för besökaren. Det finns många verktyg online som kan underlätta att ta fram bra infografik, till exempel Canva eller Piktochart.


Glöm inte heller att bra bilder också hjälpa dig att förbättra sidans SEO. Det finns siffror som visar att över 25% av Googles sökningar är på bilder. Förutom att välja rätt bilder gäller det därför att optimera dom för SEO genom att addera metadata och captions.



Se till att hemsidan är mobilanpassad


Förr i tiden var webbutveckling något som gjordes för användare med datorer. Så ser det dock inte ut riktigt längre. Idag använder många mobilen och andra enheter istället för datorn när dom söker på internet. Faktum är att nästan 57 procent av användarna använder mobilen. Detta återspeglas också i Googles "mobile-first indexing" som innebär att resultaten av mobilsidan väger tungt i deras SEO-ranking. Det är därför viktigt att bygga en sida som är anpassad för olika typer av skärmar. Om den inte är det riskerar du att tappa användare och förlora mot dina konkurrenter.


Några saker att tänka när det gäller mobilversionen av din hemsida:

  • Din mobilsida ska vara renare än desktop-varianten, så överväg att minimera och skala ner vissa element.

  • Se till att den är lättnavigerad. På en liten skärm är det svårare för användare att hitta vad dom söker. Du kan motverka detta genom att exempelvis förenkla sidmenyn och säkerställa att innehållet är väl synligt så att användaren inte behöver zooma för att se.

  • Använd lättlästa typsnitt och tydliga call to action (CTA).

  • Minimera laddningstiden genom att komprimera bilder. En snabb laddningstid är viktigt, enligt Google är det 5 gånger mer troligt att besökare lämnar om sidan har lång laddningstid.



Skapa en lättnavigerad sida


Sättet som de olika sidorna är strukturerade på och länkade till varandra är centralt för att skapa ett lättnavigerad hemsida. Det gör att besökarna kan interagera och hitta vad de letar efter. Om strukturen förvirrar kunderna så kommer de förmodligen ge upp och hitta vad de söker någon annanstans. Det riskerar också att höja avvisningsfrekvensen och sänka din SEO-poäng. Att hålla sidan lättnavigerad, enkel och intuitiv är därför mycket viktigt.


Applicera gärna den teknik som kallas f-formad mönsterläsning (f-shaped pattern reading). Studier har visat att det mesta av vad människor ser är orienterat i toppen och till vänster av skärmen. Det är nämligen så vi är vana att läsa i västvärlden. En effektiv hemsida bör därför arbeta med detta naturliga läsmönster och organisera innehållet därefter.



Applicera effektiva call to action (CTA)


När en ny besökare landar på din sida ska designen visa vägen för att utföra en önskad handling, som till exempel att prenumerera på ett nyhetsbrev, ladda ner en fil eller köpa en produkt. En eller flera call to action kan vara ett sätt att guida kunden på vägen. En call to action är ofta en knapp eller en länk med texten "prenumerera" eller "köp nu".


Här är några tips för att lyckas med designen av sidans olika call to action:

  • Använd en tydlig färg för länken, knappen eller överrullningseffekten. Se till att färgen verkligen sticker ut och använd den inte någon annanstans på sidan.

  • Var noga med var du placerar din CTA. Den ska särskilja sig från omgivningen och inte till exempel vara omgiven av massa text. Den ska gärna vara placerad på den plats där den mest troligt blir upptäckt, såsom i centrum av sidan.

  • Använd verb och ord som uppmanar till handling.

  • Sätt fokus på mottagaren. Det är bra att använda ord som "din", till exempel "starta din gratis provperiod" eller liknande.

  • Åberopa brådska. En känsla av brådska, att det är nu eller aldrig kan vara en klar fördel för att konvertera en besökare. Använd till exempel termer som "få" eller "bara".



Rätt design av din hemsida styr hur ditt företag och varumärke uppfattas av mottagaren. Det får besökare att stanna längre, och så småningom också konvertera till kunder. Nu kan du förhoppningsvis strukturera din nya hemsida på ett effektivt sätt, eller omarbeta din befintliga. Med dessa enkla knep får ditt företag verktyg för att leverera en utmärkt användarupplevelse.


Behöver du hjälp med din hemsida? Se våra priser eller kontakta oss idag!

댓글


bottom of page