onhdesign
top of page

Så väljer du ett perfekt domännamn till din nya hemsida



Att välja domännamn kanske verkar som en mindre sak när du är i färd att utveckla företagets nya hemsida. Men faktum är att domännamnet är det första en ny kund kommer att se av ditt företag. Det är mer än bara en URL, det är en del av företagets identitet och varumärke. En välgenomtänkt domän kan dessutom förbättra din sökmotorsoptimering (SEO) och ge besökaren en klar bild av vad din hemsida handlar om. Det är därför en viktig övning att välja rätt sökord för din verksamhet. Denna lista hjälper dig på vägen till det perfekta domännamnet.


Det är viktigt att domännamnet är enkelt att skriva in  på det här tangentbordet

Håll namnet kort och enkelt


Om ditt namn är för långt så är det troligtvis också svårt att komma ihåg, vilket innebär mindre trafik till din webbplats. Om du vill att namnet enkelt ska sätta sig i kundernas huvud så håll det kort och enkelt. Men kom ihåg, ett kort namn är inte ett bra namn om det är svårt att uttala eller stava. Då blir det enkelt fel när kunden ska skriva in din URL.



Om möjligt, använd nyckelord


Det kan i många fall vara en bra idé att beakta de nyckelord du har tänkt använda på nätet för sökordsoptimering. Gör lite efterforskningar genom att använda ett av de analysverktyg som finns online och försök hitta ett ord som kan passa. Fokusera på ord där det är låg till medium-konkurrens för att det ska finnas en rimlig chans att ranka högt på sökningen. Se också till att namnet även med sökord matchar med varumärke och verksamhet.


Akta dig för att komplicera ditt domänamn med onödiga nyckelord, då kan dina besökare bli misstänksamma.



Undvik nummer och bindesträck


Att använda olika symboler som nummer och bindesträck i domännamnet är som upplagt för missförstånd. Ska man exemelvis skriva 2 eller två? Det kan kanske vara lockande om ett bra sökord med någon av dessa symboler är ledigt, men det finns nog en anledning till att det är det. Se istället till att ditt namn både är enkelt att uttala och stava.



Tänk på framtiden


Kanske är målet med din verksamhet att på sikt expandera och etablera sig på andra marknader? Se då till att väga in detta i beslutet när du väljer domännamn. Att välja ett namn som begränsar sig till en produkt, en marknad eller en plats kan då vara en sämre idé. Välj istället ett namn som är relaterat till ditt område, men samtidigt är brett nog att även innefatta det du vill göra i framtiden.



Var unik och specifik


Se till att namnet är tydligt kopplad till din verksamhet, men att det samtidigt är unikt. Jag vet, detta är lättare sagt än gjort men låt det ta den tid som behövs. Försök att addera element som kan vara relevanta. Om din verksamhet exempelvis har en tydlig lokal prägel så kan det vara en god idé att inkludera en ort eller plats i ditt domännamn.


Har du kört fast och behöver du inspiration? Då kan en domängenerator som Domainwheel eller NameQL kanske hjälpa dig på traven.



Försäkra dig om att namnet verkligen är ledigt


Det är också värt att påpeka att man behöver göra läxan ordentligt, se till att inte välja ett namn som redan är upptaget. Inget vore värre än om du startar en verksamhet och upptäcker i efterhand att namnet inte är ledigt. Du vill inte av misstag råka göra intrång på någon annans varumärke, och ta de eventuella juridiska konsekvenserna av det.



Behöver du hjälp med din hemsida? Se våra priser eller kontakta oss idag!



Yorumlar


bottom of page