onhdesign
top of page

SEO-guide: Därför är externa länkar till hemsidan viktiga




Då det finns över 1,5 miljarder hemsidor på internet är konkurrensen om att synas enorm. För att klara denna konkurrens gäller det så klart att sidan håller en hög standard och tickar alla boxar i termer av innehåll, design, användarvänlighet osv. Det är en väldigt bra utgångspunkt. Men det räcker tyvärr inte riktigt. För vad spelar det för roll att du har en perfekt utformad hemsida om ingen hittar dit?


Att finnas utan att synas är ingen bra idé. Det är som att driva en butik utan tydligt skylta vad du säljer. Kunderna måste få veta att du finns och vad du har att erbjuda. Det är här hemsidans sökmotorsoptimering (SEO) kommer in i bilden. Att göra sidan lättare att hitta och förstå skapar förutsättningar för hemsidan att placeras på både sökmotorernas och användarnas karta. En optimal vägbeskrivning gör att dom enkelt hittar din sida och anländer redo att interagera.


Ifall du ska ta några första steg mot en bättre resultat kan du börja med att läsa denna enkla steg-för-steg guide för en bättre SEO. Har du kommit en bit på vägen så är vårt tips att fortsätta med vad detta inlägg kommer att handla om, nämligen arbetet med externa länkar.



Vad är externa länkar?


På internet finns det massor av interna och externa länkar. Skillnaden är ganska logisk. Medan interna länkar leder besökaren till innehåll på din egna domän så pekar externa länkar på innehåll som finns utanför domänen. Inkommande externa länkar är alltså länkar från andra webbplatser till din sida.



Skillnaden mellan externa och interna länkar på internet

Varför behövs externa länkar?


Både interna och externa är viktiga, om än på olika sätt.


Interna länkar kan hjälpa både sökmotorer och användare att bättre förstå webbplatsens struktur och hur olika sidor relaterar till varandra. De kan också visa vilken position sidorna har i webbplatsens interna hierarki.


Externa länkar påverkar hemsidans synlighet mer eftersom dom anses påvisa att användarna gillar och känner förtroende för sidans innehåll. Google och andra sökmotorer ser dom som "förtroenderöster" i favör för den sida som länkarna pekar mot. Rösterna förbättrar det som kallas för sidans "auktoritet", vilket är ett mått på sidans förmåga (eller sannolikhet) att ranka högt. Sökmotorernas algoritmer räknar alltså inte alla röster lika. Länkar från sidor med hög bedömd auktoritet har betydligt större inverkan på slutresultatet. Alltså, en kombination av antalet länkar som hänvisar till din sida och dess kvalité avgör sidans auktoritet.



Vad är skillnaden mellan länkar märkta "follow" och "nofollow"?


Länkar kan vara kategoriserade som "follow" eller "nofollow" och instruerar om sökmotorer ska följa länken eller inte. Ett enkelt sätt att ta reda på vilken kategori en specifik länk sorteras in under är att titta på dess kod. Den kan t.ex. se ut så här:


Exempel på hur kod skrivs för en follow-länk samt en nofollow-länk


Länkar märkta som "nofollow" introducerades av Google 2005 för att förhindra att användare fyllde t.ex. forum och bloggars kommentarsfält med länkar till olika sidor i syfte att förbättra deras ranking för vissa nyckelord. Attributet nofollow skulle berätta för sökmotorer att inte följa länkarna till deras måladresser.


Från och med mars 2020 har dock Google i vissa fall börjat använda nofollow-länkar som "ledtrådar" för indexering och crawling av sidor. Precis som mycket annat gällande Googles beräkningar, så är det svårt att veta i vilken utsträckning nofollow-länkar används. Men man kan nog anta att deras betydelse i sammanhanget är väldigt liten i förhållande till de mer eftertraktade follow-länkarna.


Trots detta så finns det fortfarande vissa andra fördelar även med nofollow-länkar. De kan exempelvis fortfarande driva traffik till sidan och exponera varumärket. Om de kommer från trovärdiga källor kan de dessutom bidra till att skapa högre förtroende.



Hur kan jag se inkommande länkar till min sida?


Det finns ett antal sidor för att kartlägga de länkar som till till en sida. I Googles egna verktyg Google search console finns en separat flik för att se länkar. Ett annat vanligt verktyg är är Ahrefs backlink checker som finns tillgängligt i en gratisversion. Utöver dessa kan man lägga en slant för att använda en mängd andra, mer avancerade verktyg.



Hur mäter jag min hemsidas auktoritet?


För att kunna bedöma din sidas auktoritet, sätta nya mål och följa upp dessa finns flera nyckeltal. Här är några av de vanligaste:


Domain authority (DA) är ett nyckeltal framtaget av Moz.com. Det är tänkt att beskriva hur högt en hel domän kommer att rankas hos sökmotorerna.


Page authority (PA) är också framtaget av Moz.com och är en variant av DA. Men istället för att mäta en hel domäns auktoritet så får enskilda sidor på domänen ett eget betyg.


Domain rating (DR) är ett tredje nyckeltal som utvecklats av Ahrefs.com. Tanken är att det ska visa styrkan av en sidas länk-profil.


Välj ett nyckeltal du tycker passar och sätt ett mål som är rimligt att nå. Och ta inte bara ett högt tal ur luften, utan titta på vad dina konkurrenter har för betyg och utgå därifrån. Då blir målet troligtvis också möjligt att nå.


Oavsett vilket nyckeltal du väljer, bli inte alltför besviken om ditt betyg till en början är väldigt lågt, nya hemsidor börjar alltid med 0 i betyg. Man börjar på botten och det tar tid att klättra. SEO är inget 100-meterslopp, utan snarare ett marathon. Det kan ta tid innan genomförda åtgärder ger resultat, men förr eller senare brukar siffrorna stiga. Häng i, håll ut!


 

Behöver du hjälp med din hemsida? Se våra priser eller kontakta oss idag!

Källförteckning


Comentários


bottom of page