onhdesign Interna länkar och förbättrad SEO
top of page

Interna länkar och förbättrad SEO



Att arbeta med länkar på ett smart och effektivt sätt kan verkligen göra skillnad för en hemsidas sökmotorsoptimering. Men alltför ofta begränsas insatserna till att bara optimera de externa länkarna. Med de interna länkarna då? Jo, dom är också viktiga! Här går vi igenom varför internlänkar spelar roll och hur du ska använda dom på bästa sätt.



Vad är interna länkar?


En intern länk leder besökaren från en sida på en webbplats till en annan sida på samma webbplats. De förbinder alltså de olika sidorna på samma domän.


Det finns generellt 2 typer av interna länkar:

  1. Navigeringslänkar: Länkar som tar användaren från en sida till en annan sida eller sektion. Det kan vara en meny i sidhuvudet eller sidfoten, en sidomeny osv.

  2. Kontextuella länkar: Länkar till relevant information på en annan sida. Ofta utformade som löpande text i t.ex. en bloggpost eller artikel.



Varför är interna länkar viktiga?


  • De förbättrar användarupplevelsen: Besökare på sidan kan enklare navigera runt och hitta mer av det material dom finner intressant.

  • Förbättrad SEO: Distributionen av de olika sidornas auktoritet förbättras. De sidor som har högre auktoritet kan via internlänkar skicka den vidare till sidor med lägre auktoritet.

  • Förbättrade nyckeltal: Om de används rätt så kan länkarna t.ex. öka tiden användarna spenderar på sidan, öka antalet sidvisningar per besök och sänka sidans bounce rate. Detta kan i sin tur stärka hemsidans SEO på lång sikt.

  • Enklare att hitta och indexera nytt material: Sökmotorerna jobb underlättas, de hittar nya sidor snabbare etc.

  • Bättre konverteringsgrad: Antalet besökare som också konverteras till kunder kan öka genom att underlätta köpbeslutet.



Hur kan en intern länkstruktur se ut?


För att lyckas använda sina interna länkar på ett effektivt sätt så behövs en plan, en struktur som vägleder hur sidorna ska länka till varandra. Det finns några olika sätt att skapa strukturen, men så här ser den vanligaste hierarkiska modellen ut:


En hemsidas struktur på interna länkar

De olika sidorna är organiserade likt en pyramid, med den viktigaste sidan på toppen. Innehållet kategoriseras och delas in i olika "ben" efter viken kategori de tillhör. Undersidorna kan länka till varandra om de tillhör samma ben/grupp, men inte mellan olika ben. Detta gör det enklare för sökmotorerna att förstå vilket innehåll som hör ihop. Besökare som intresserar sig för ett specifikt ämne hittar enkelt relaterat material inom samma område.



Hur ska jag använda interna länkar på hemsidan?


Externa länkar har större påverkan på sidans ranking men de saknar en fördel som interna länkar har, nämligen att de går att kontrollera. Som för annat innehåll på sidan så är det du som bestämmer. Och den fördelen ska man såklart dra nytta av.



Skapa en struktur


Steg 1 är att välja vilken modell för intern länkstruktur som passar din sida. För de allra flesta fungerar en hierarkisk modell bra, men din typ av innehåll kanske mår bra av en annan lösning.



Hitta dina mest kraftfulla sidor och sprid auktoritet


Använd dina sidor med hög auktoritet på ett optimalt sätt. Hitta sätt att skapa naturliga länkar från sidor med hög auktoritet till dom med lägre. Detta gör att sökmotorerna ser dom som mer trovärdiga och auktoriteten sprider sig över hemsidan. En så enkel sak som en länk ka göra stor skillnad.



Stötta nya sidor


Det kan vara en bra strategi att hjälpa nya sidor genom att addera länkar från gammalt innehåll till nytt. Lägg lite extra tid på att redigera äldre inlägg så att länken passar in. Men se såklart till att länkarna är relevanta och inte inpressade i helt fel kontext.



Få uppmärksamhet med en välskriven ankartext


Ankartexten är den text som användarna ser, alltså den som ser ut så här. Den är särskilt viktig för att internlänkarna ska bli framgångsrika. Så här skriver Google själva i sin startguide för SEO:


"Links on your page may be internal-pointing to other pages on your site-or external-leading to content on other sites. In either of these cases, the better your anchor text is, the easier it is for users to navigate and for Google to understand what the page you're linking to is about."

Texten ska vara beskrivande och gärna innehålla de relevanta nyckelord som du vill att länkens mål ska rankas för. Men försök inte trycka in för många nyckelord, det kan straffa sig. Använd inte samma ankartext flera gånger. Inkludera inte heller generiska uttryck som "klicka här" och liknande. Håll det naturligt.



Reducera antalet sidor som bara har en inkommande länk


Att det bara finns en ynka liten länk till en sida är ett dåligt tecken. Antingen så är sidorna dåligt länkade till varandra eller så har sidan för dåligt innehåll. Det kan därför vara lämpligt se över länkarna eller uppdatera innehållet. Antalet länkar till de olika sidorna hittar du enkelt i verktyg som Google search console.



Laga trasiga länkar


Länkar som av olika anledningar inte fungerar längre är varken bra för användarupplevelsen eller sökmotorernas navigering. Det finns också risk att en sökmotor ser det som ett tecken på att innehållet är daterat och mindre relevant. Kontrollera därför att länkarna fungerar som dom ska. Det finns en mängd verktyg för detta ändamål.



Reducera "click depth" för viktiga sidor


Det antal klick som krävs för att nå en specifik sida brukar kallas för click depth, eller klickdjup i brist på en bättre översättning. Fler antal klick gör sidan svårare att hitta och den har därför sämre förutsättningar att ranka högt, menar de flesta. Oavsett det verkligen stämmer så är många klick åtminstone sämre för användarupplevelsen och bör undvikas, speciellt för de viktigaste sidorna.


Behöver du hjälp med din hemsida? Se våra priser eller kontakta oss idag!

bottom of page