onhdesign
top of page

Hitta rätt innehåll för ditt företags hemsida



Att ta fram rätt innehåll för sin hemsida är lättare sagt än gjort. Informationen ska vara relevant, intressant och enkel att konsumera. Det är viktigt att få med rätt delar och presentera dessa på ett bra sätt för att attrahera och behålla besökaren på sidan. Samtidigt ska du inte vara rädd för att exkludera information som kan vara irrelevant för just ditt företag eller ointressant för den potentiella kunden.


Vi har här tagit fram en lista på vilken typ av innehåll som kan finnas på en hemsida. Se det som ett axplock av idéer snarare än en checklista på vad som bör finnas med då varje företag är unikt.



Personen letar efter rätt innehåll för sin hemsida.


Startsidan


Detta är skyltfönstret mot omvärlden, det är vad besökaren ser först. Det är här de första intrycken skapas och ett intresse väcks. Se först och främst till att laddningstiden för startsidan inte är för lång. Statistik visar att nästan hälften av alla besökare förväntar sig en laddningstid på max 2 sekunder. 40% överger sidan om det tar mer än 3 sekunder.


En startsida ska inte innehålla så mycket information, men den information som finns där måste presenteras väl. Sidan kan exempelvis kort presentera företaget, skylta ett par produkter eller visa hur företagets målgrupp kan bli hjälpt. Det är viktigt att hitta rätt struktur och design av sidan, då kundens upplevelse kan komma att avgöras redan av detta första intryck.



Om oss


Människor vill göra affärer med människor, och det kan därför vara bra att presentera vilka som står bakom företaget. Att om oss-sidan är en av de mest besökta är något som brukar mötas av förvåning.


Försök att inte bli för stelbent och exempelvis skriva ut företagets formella definition av affärsidén, utan försök visa vilka personerna som utgör företaget är. Kanske passar det att lägga till en biografi om grundarna eller en presentation av de anställda. Personfoton kan också vara ett sätt att göra sidan per personlig. Det här är din chans att charma besökare med personlighet, så ta ut svängarna lite så länge det går i linje med ditt företags profil och kultur.



Produkter och tjänster


Vilka produkter och tjänster tillhandahåller företaget? Vilka är de mest centrala fördelarna och egenskaperna? Försök att fokusera på vilka egenskaper som gör att produkten eller tjänsten löser kundens behov snarare än att tillhandahålla onödig fakta. Checklistor kan vara ett enkelt och effektivt sätt att presentera sina produkter och tjänster.


Målet är att svara på kundernas eventuella frågor utan att dem ska behöva leta. Dom ska vara mer övertygade om lösningen till deras behov innan dom tar nästa steg.



Projektportfölj och kundrecensioner


Ett bra sätt att öka sin trovärdighet är att visa upp faktiska uppdrag som företaget har genomfört eller kunder som har hjälpts. Försök att få recensioner från kunder som är så autentiska och personliga som möjligt.


Om du har möjlighet så försök vara detaljerad i din presentation. Visa exempelvis kundernas fulla namn och länkar till det utföra uppdraget. Det kommer att ge företaget legitimitet och göra kunden trygg.



Blogg


En bra och genomtänkt bloggsida kan både ge företaget legitimitet och personlighet. Fundera noga igenom vem du skriver till, vem du skriver från (företaget eller personen) samt vilka ämnen du ska skriva om. Välj ut några relevanta ämnen som du tror kan intressera din målgrupp.


Dela med dig av dina kunskaper inom din bransch. Visa vad du och och ditt företag kan. Alternativt kan du skriva mer personliga texter där du som anställd är avsändaren. Om du lyckas kan detta kan vara ett utmärkt sätt att både presentera företaget och nå fler kunder. Bloggen kan göra att din hemsida rankas högre hos sökmotorerna och därmed öka antalet besökare.



Kontaktinformation


Detta är lätt att missa. Att besökaren enkelt och snabbt kan komma i kontakt med ditt företag kan vara avgörande för om ni lyckas konvertera besökaren till kund. Se till att informationen finns lättillgänglig. Om lämpligt visa även telefonnummer, kontaktuppgifter på sociala medier etc.



Press- och mediasida


Ifall ditt företag brukar skicka ut pressmeddelanden eller planerar att börja göra det så kan det vara på sin plats att tillhandahålla dessa på hemsidan.


Ett professionellt mediakit kan med fördel tillhandahållas för att underlätta journalisters arbete med skriva om din verksamhet. Publicera relevanta bilder av hög kvalitet på exempelvis logotyper, produkter eller personer. Se till att inkludera all information en skribent kan tänkas behöva för att dig och ditt varumärke till deras story.



FAQ


Kunder tenderar att undra samma saker och ställa liknande frågor. Ibland känns det som att det inte spelar någon roll hur utförlig och tillgänglig efterfrågad information är. Det kan därför vara en idé att skapa en FAQ där de vanligaste frågeställningarna effektivt hanteras.



Sekretesspolicy


Detta är något som lätt glöms bort men som är väldigt viktigt inkludera på hemsidan. Beskriv hur du hanterar personlig data, hur cookies på sidan fungerar, vem du delar datan med osv. Det ska också framgå hur användaren kan undvika detta. Det finns gratis mallar online att utgå ifrån, alternativt så anlitar du en jurist.


Glöm inte heller att koppla ihop innehållet på dina sidor till rätt bilder, det kan vara avgörande för hur din hemsida uppfattas av besökaren och presterar.


Behöver du hjälp med din hemsida? Se våra priser eller kontakta oss idag!








Comments


bottom of page