onhdesign 7 viktiga steg innan du bygger företagets hemsida
top of page

7 viktiga steg innan du bygger företagets hemsida



Du startade inte ditt företag utan att noga fundera över hur det skulle gå till, så varför skulle du göra annorlunda med din hemsida? Förarbetet avgör slutresultatet! Här är en guide som beskriver vad som är viktigt att tänka på innan du börjar med utvecklingen av företagets hemsida.


Checklistan för företagets hemsida bockas av.


1. Definiera hemsidans syfte


Varför är det viktigt för ditt företag att finnas på nätet? Är det kanske för att vara ett skyltfönster mot potentiella kunder? Ett sätt att presentera företaget som professionellt, kompetent och seriöst. Är det viktigt med närvaro på internet för att hitta leads och potentiella kunder via annonsering? Eller ska företaget sälja sina produkter online via en webbshop?


Oavsett vad syftet är så är det viktigt att definiera det på ett sätt som är relevant för just dig och din verksamhet. Det sätter hela grunden för resterande punkter i denna lista.



2. Identifiera viktiga funktioner på sidan


Nu när du vet vad hemsidan ska åstadkomma är det dags att ta reda på hur detta ska gå till. Vad behöver webbplatsen för egenskaper och funktioner för att kunna leverera önskat resultat?


Om du är en fotograf så behöver du förmodligen högkvalitativa bilder i mängder. Säljer ditt bolag sina produkter på nätet så behöver du en smidig e-handel med en bra betallösning. Sker försäljningen däremot offline så kanske det är viktigt med ett kontaktformulär och en karttjänst som visar placeringen av dina lokaler. Därtill är en effektiv SEO (Search engine optimization) livsviktig nästan oavsett verksamhet.



3. Studera konkurrensen


Ett mycket effektivt sätt att få en bild av den slutprodukt man är ute efter är att smygtitta på konkurrenterna. Vilka är dina allra tuffaste konkurrenter online och vad gör dom som är bra? Föreställ dig att du är en potentiell kund som söker efter företagets produkter på nätet. Vad skriver du i sökfältet? Vad klickar du på? Hur enkelt är det att orientera sig på sidan? Ta rygg på dom som du anser lyckats bäst och imitera!



4. Planera sidans upplägg


Nu vet du vilka mål som ska uppnås, hur det ska göras och vad konkurrenterna gör. Det är nu dags att dra de stora penseldragen för hemsidans utformning. Om du inte gjort det innan så är det nu hög tid att fundera över hur du ska välja rätt domännamn till hemsidan. Här gäller det att verkligen tänka till. Namnet ska vara tydligt kopplad till din verksamhet, men att det samtidigt unikt. Det får gärna vara kort och koncist.


Skapa en lista för vilka sidor du behöver för få med allt önskat innehåll. Bestäm hur sidan bör struktureras. Även när det gäller detta kan det vara en god idé att hämta inspiration från konkurrenter i samma bransch.


Försök tänka ditt innehåll i rubriker. Akta dig för att göra det för krångligt. För många företag räcker det gott och väl med en sida som beskriver förteget, en sida för produkter, en för kontaktuppgifter och öppettider osv. Var dock alltid noga med att minst en (gärna flera) av sidorna verkar för att uppfylla hemsidans syfte, det övergripande målet med företagets närvaro på nätet. Det är också viktigt att fundera över vad som går och bör exkluderas. Till exempel kanske är inte just kontaktuppgifterna centrala för just din verksamhet, dom kanske inte behöver en egen sida utan får en mindre plats någon annanstans? .


När du har en färdig skiss över strukturen är det dags att gå vidare till nästa steg, nämligen innehållet.



5. Utveckla hemsidans innehåll


Nu börjar det roliga! Först och främst, använd det material som du redan har. Det kanske finns bra bilder, presentationer, texter osv. som är omsorgsfullt framtagna för tidigare ändamål. När du inventerat detta är det bara att börja skapa nytt material. Var gärna kreativ under processen, men kom ihåg att besökarna troligtvis förväntar sig ett visst innehåll så att ta ut svängarna för mycket riskerar att göra mer skada än nytta.


En av svårigheterna med att skapa bra innehåll är att hålla texten relativt kort och koncis. Att skapa material som är enkelt att ta till sig är lättare sagt än gjort. Håll meningarna korta och kärnfulla. Långa och krångliga meningar kan förvirra eller trötta ut läsaren.


När du skriver text är det bra att använda relevanta nyckelord som bidrar till sidans sökoptimering, men akta dig samtligt för att använda dom för mycket. Då kan Google bestraffa dig.



6. Välj design


Nu när du har rätt material till sidan är det dags för att skapa en design som passar just ditt företag. Om du inte har en grafisk profil sedan innan, så se till att välja ut några färger som passar ihop och som du tycker representerar ditt företag på ett önskat sätt. Har du en färdig logotyp eller grafisk profil så utgår du lämpligtvis från denna.


Välj eller skapa en mall som du tycker matchar med ditt företag. Ska menyn synas i överkant eller på sidan? Passar en något striktare professionell design eller vill du hålla en mer avslappnad profil? Ska besökaren mötas av mycket visuellt material eller ska sidan vara mer informativ? Låt designen tala med besökaren.



7. Skapa!


Detta är kanske normalt det svåraste steget, men inte för dig nu när du har en plan! Lycka till.


Behöver du hjälp med din hemsida? Se våra priser eller kontakta oss idag!

bottom of page